Spring naar inhoud

Van Sziget naar Boedapest

Deze zomervakantie ben ik naar het Sziget-festival geweest en daarna heb ik een paar dagen Boedapest verkend. Volgens Patrick mijn eerste échte vakantie, omdat ik nog nooit zó veel gedronken en gezien heb binnen twee weken als op deze vakantie.

Eerst dus Sziget

Voor degenen die het niet kennen: Sziget is een festival dat wordt gehouden op een eiland midden in de Donau. Het bezoekersaantal ligt rond de 500.000 en daarmee is het éen van de grootste festivals in Europa. Tel daarbij op dat het 7 dagen duurt en je kan je er misschien iets bij voorstellen hoe het er daar aantoe gaat.

Samen met 5 vrienden hadden Patrick en in afgesproken om op de VIP-camping te gaan staan. Het was even een investering, maar ik ben blij dat ik het toch gedaan heb!
Op Sziget zijn de kampeerplaatsen voor de "normale" mensen namelijk open en ook de dagjesmensen kunnen er zo heen lopen.
Verder hadden wij nette wc's en douches zonder enorme rijen én we hadden een zwembad! Erg fijn als het rond de 35 graden of warmer is.
Nog een pluspunt is dat onze camping vlakbij het hoofdpodium was. Nadat de show daar afgelopen was, konden wij dus lekker op de camping naar het toilet in plaats van nog een uur in de rij te hoeven staan.

Dag 1 en 2

Ik kwam een dag eerder al op het festival aan, dus wij konden rustig onze tent opzetten en even installeren. Daarna zijn we het terrein opgegaan om alvast de sfeer te proeven. En die was er!
Zelfs een dag van tevoren was er al van alles te doen qua muziek. We zijn uiteindelijk bij een soort barretje beland waar ze rockmuziek draaiden en aan de praat geraakt met een paar Nederlanders. Ik geloof dat na Hongaren en Engelsen de Nederlanders de grootste groep waren op het festival!

Onbedoeld ben ik die avond dronken geworden en we zijn denk ik rond 1 uur terug naar de tent gegaan.

De volgende ochtend werden we al om 9 uur gekookt in ons tentje door de volle zon die er op stond. Spullen gepakt en buiten verder gaan slapen dan maar.
Halverwege de middag kwam de rest van de groep aan en hebben we hun geïnstalleerd.
Het fijne aan onze camping was dat hij niet overvol stond. Er was dus nog ruimte genoeg om een klein tentenkampje te maken met z'n allen.

Die avond was P!nk het hoofdprogramma en het was GEWELDIG!
Als ik iemand moet noemen waar ik fan van ben is zij het wel. Ik heb altijd het idee dat zij precies is zoals ze zich voordoet in videoclips, op tv en tijdens optredens. Lekker gek, maar met een hart van goud.
Ze herkende zelfs iemand uit het publiek die een Tweet naar haar had gestuurd! (Of het werd haar ingefluisterd door een oortje, maar het leek heel oprecht allemaal) Zij was ook een van de weinigen die van het podium afkwam om door het middenpad vlakbij het publiek te lopen.

En de rest van de week..

De rest van de week was geweldig! Sziget heeft zo veel meer te bieden dan alleen muziek. Ik zou me er al een hele dag kunnen vermaken puur met mensen kijken. Het is totaal normaal om in bikini over het terrein te lopen en blijkbaar doen Hongaren niet aan BH's. Prima natuurlijk, maar je kijkt je ogen uit! Ook gekke haarkleuren en make-up kwamen voorbij en ik vond het heerlijk, hahaha.

We kwamen er al snel achter dat je buckets met cocktails kan bestellen van 1.5 liter en daar hebben we natuurlijk ook dankbaar gebruik van gemaakt. Al was het bier op dit festival ook heel goed te doen. Veel beter dan Heineken als ik eerlijk ben.

Sziget is het soort festival dat je alleen begrijpt als je er zelf een keer bent geweest.

Boedapest zelf

Als je er dan toch bent, kan je natuurlijk niet weggaan zonder de stad zelf bekeken te hebben.
Woensdag zijn we aangekomen in ons hotel (Continental Hotel) en het was heerlijk! We hebben expres gekozen voor een wat luxer hotel, om helemaal bij te kunnen komen van het slapen in een tent voor een week. Dat is gelukt.
We werden behandeld alsof we super high-class mensen waren en mochten nieteens onze eigen koffers naar de kamer tillen. Dat kwam een jongen voor ons doen.
Aan de receptioniste vroegen we wat nou een fijn restaurant is om te gaan eten. Ze stuurde ons naar "Spoon Restaurant". Niet duur, maar zoooo lekker! Enige minpuntje was dat ik ziek werd en ik mijn eendenborstfilet maarliefst 2 keer heb mogen proeven... Maar voor de rest was het top, haha. Lekker vroeg op bed gegaan en de volgende dag voelde ik me alweer een stuk beter.

Citadella en nóg een festival?

De volgende dag leek het ons (vooral mij) een leuk idee om een wandeling naar het kasteel te maken. Dat zou ongeveer 40 minuten zijn in een langzaam tempo. Echter, onderweg kwamen we Géllert hill tegen. Dat was niet zo hoog, dus zijn we er heen gelopen om een beetje te toeristen. Vanaf daar zou het nog maar zo'n 15 minuten zijn om bij de Citadella te komen. Een soort vrijheidsbeeld boven op een berg. Ik wilde wel en Patrick liep braaf achter me aan. Dat hebben we geweten.

Die dag was het weer rond de 35 graden en om dan allemaal trappen op te lopen is niet heel fijn. Ik denk dat we er zo'n 30 minuten over hebben gedaan om boven te komen, inclusief rustpauzes. Het uitzicht was het voor mij zeker waard! Vanaf de berg kon je de complete Pest-kant van Budapest zien.

Na wat te hebben gedronken zijn we weer naar beneden gegaan om er vervolgens achter te komen dat in het kasteel ook nog een festival bezig was. Een traditioneel festival waar vanalles van het vroegere Hongarije te zien was. Oude ambachten, dansen, muziek en voedsel.
Ik hou er van, maar Patrick had het na 10 minuten wel weer gezien. Nog even het museum ingelopen en toen zijn we lekker naar het hotel teruggegaan.

De rest van de dagen

We hebben iedere avond in de heerlijkste restaurants gegeten, een diner-cruise over de Donau gemaakt en een wijnproeverij gedaan. Blijkbaar is Hongarije pas sinds 6 jaar een echt wijnland, maar de wijnen die we geproefd hebben waren heerlijk. En dat lag niet alleen aan het alcoholpromillage dat opliep 😉

Verder zijn we een dag naar de Bierspa geweest die in de Szechenyi-spa zit. 1 tip: verwacht er alsjeblieft niet te veel van! De Bierspa was heerlijk, maar de rest van de spa? Verschrikkelijk vies en overvol. Het personeel was chagrijnig en traag en alles was ontzettend onduidelijk aangegeven. Ik heb serieus niet 1 bezoeker gezien die het naar zijn/haar zin leek te hebben.
Om de spa in te komen betaal je zo'n €16,- en voor de bierspa nog eens €20,-. Ik heb het maar bekeken als een bierspa van €36,- en de rest snel vergeten.
Desondanks heb ik me wel rotgelachen om al die mensen die maar in een overvol, groen en troebel zwembad waren gaan zitten "Puur om er nog maar wat van te maken" (althans, zo leek het).

Het leukste van de vakantie vond ik de Tuktuk-rit die we hebben gemaakt. Dat is zeker een aanrader! Alleen jij en de gids die ontzettend veel over de stad te vertellen heeft. Veel leuker dan met 200 Chinezen in een bus die nèt nergens kan komen.
Een tuktuk kan door alle kleine straatjes en de (persoonlijke) verhalen van de gids zijn ontzettend leuk om te horen. Ook kan de gids je precies brengen op plaatsen die je graag wil zien. Zo leer je de stad persoonlijk kennen, in plaats van alleen de Highlights.

Al met al heb ik super genoten van mijn eerste échte vakantie in Boedapest. Ik kan de stad aan iedereen aanraden en ben zelf ook zeker van plan nog eens terug te komen.