Spring naar inhoud

Paleo, week 2 ~ Als de rest wat anders eet

Vandaag eet ik precies twee weken volgen het Paleo-principe. Of, nouja, zo'n 60% van de tijd denk ik. Het gaat al beter dan een week geleden, maar vrijdag kon ik die kroket écht niet laten staan en laten we het maar niet over het weekend hebben.
Wel merk ik dat ik een stuk bewuste met mijn eten omga en veel minder snoep. Het scheelt denk ik dat ik altijd al van fruit en groente hield.

Echter valt het me nog steeds lastig om te bedenken wat ik moet eten als de rest "normaal" eet.

Afbeeldingsresultaat voor paleo

Het ontbijt is niet zo moeilijk. Ik heb besloten om wel zuivel te blijven eten, dus dan neem ik lekker een bakje Turkse yoghurt met fruit.

De moeilijkheid zit hem voor mij tussen de middag. Terwijl de rest een simpel broodje neemt en binnen 10 minuten klaar is, ben ik pas na 10 minuten klaar met bijvoorbeeld het koken van een eitje. Vooruit denken is dus heel belangrijk bij het paleo eten. En dat terwijl ik meestal pas op het moment bedenk waar ik trek in heb. Laat staan als ik op school of aan het werk ben...

Wat voor mij werkt is zorgen dat ik altijd makkelijk fruit en groente in huis heb, zoals bananen, appels en wortelen. Of ingevroren groente en fruit, zoals spinazie, blauwe bessen en mango. Zo heb je altijd de ingrediënten voor een snelle smoothie in huis en het verse spul is makkelijk om mee te nemen.
Dit voedsel kost ook niet onwijs veel, dus als jij je moeder vraagt een bos wortelen mee te nemen is de kans klein dat ze 'nee' zegt.

Eieren zijn lang te bewaren, ook als ze al gekookt zijn. Kook er in 1 keer een stuk of 6 en je zit meteen voor een paar dagen goed. Geen tijd om een salade te maken? Neem een ei en wat wortelen mee!

Verder heb ik voor mezelf altijd een zakje noten, gedroogd fruit en 86% chocolade op voorraad. Gewoon op mijn kamer, zodat niemand anders er mee vandoor gaat. Als ik dan trek heb in wat lekkers kan ik dat altijd pakken.

In de avond eet ik gewoon met de rest mee, maar laat ik de aardappels/rijst staan of vervang het door een zoete aardappel of quinoa. Als ik door de dag heen al genoeg gegeten heb maakt het ook niet zo veel uit als ik alleen vlees en groente eet.
Vooralsnog doe ik met frituren gewoon mee, ik heb nog niet de kracht om zo'n heerlijke saté-kroket te laten staan, maar zorg dan wel dat ik hem niet op een broodje doe. Een side-salad is ook heerlijk of gewoon een bakje tomaatjes en komkommer in stukjes.

Waar ik als laatste nog wel eens tegenaan loop is dat ik niet genoeg calorieën eet op een dag. Door de grote hoeveelheid groente en fruit kom ik vaak rond de 1500 uit, terwijl dat gewoon te weinig is om normaal van te leven. Afvallen is namelijk niet mijn doel.
Wat ik dan doe is 's avonds nog wat noten met rozijnen eten of ik neem nog een eitje met rookvlees. Of ik neem tijdens het avondeten een extra stukje vlees, dat is bij ons vaak geen probleem.

Heb je nog vragen over wat dan ook? Stel ze in de comments of stuur mij privé een berichtje.

Liefs, Mariska

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *