Spring naar inhoud

Hoe overleef ik: een nacht zonder slaap

Het overkomt ons allemaal wel eens: je hebt een nachtje te weinig slaap gehad, maar je moet gewoon fris en fruitig op je werk of school staan. Niet echt ideaal, maar op dit moment kan je er toch niets meer aan doen. Hoe je die 'morning after' zo draaglijk mogelijk maakt, vertel ik je in dit artikel.

De wekker gaat en het eerste wat er door je hoofd gaat is: "NEEE". Herkenbaar? Toch moet je even een grote meid zijn en je wekker uit zetten, dus niet snoozen. Doe meteen een lichtje aan, zodat je hersenen ook door krijgen dat het toch echt tijd is om wakker te worden.
In mijn kamer is het in de herfst en winter altijd steenkoud, dus ik leg de avond van tevoren alvast een paar sokken naast mijn bed. Dan heb ik in ieder geval niet meteen ijsklompjes als voeten zodra ik op de grond stap.
Spat wat (koud) water in je gezicht om de slaap uit je ogen te spoelen en op naar de keuken voor ontbijt.

Ontbijt is cruciaal voor een goede start van je dag. Ik raad dus aan om eerst te gaan ontbijten en daarna pas verder aan te kleden. Mocht je in tijdsnood komen, dan heb je je eten alvast binnen. Kies voor een ontbijt dat rijk is aan energie, denk aan eiwitten of vezels. En natuurlijk dat overheerlijke eerste kopje koffie of thee. Nog een pluspunt van eerst ontbijten: Als je thee nog heet is kan je hem even laten staan en drink je hem na het aankleden.

Dan nu: welke kleding trek je in hemelsnaam aan? Persoonlijk zou ik gaan voor lekkere makkelijke kleding waar je niet over na hoeft te denken: spijkerbroek, basic shirtje en eventueel een lekkere trui of vest. Kost je max 10 minuten en je hoeft er met je duffe ochtendhoofd niet bij na te denken.

Dat was deel 1 van je dag. Je zit in de auto of openbaar vervoer, opweg naar je afspraken. Het openbaar vervoer is de ideale plaats om nog even een powernap te doen, let alleen op dat je je halte niet mist!

Eenmaal op plaats van bestemming is de kans groot dat er veel mensen om je heen zijn. Maak hen duidelijk dat je te weinig slaap hebt gehad en misschien een beetje grumpy over kunt komen. Niets persoonlijks! Mensen waarvan ik weet dat ik ze vaker zal gaan zien vertel ik zo snel mogelijk dat ik geen ochtendpersoon ben. Meestal begrijpen zij het en komen zelfs met koffie aan als we vroeg moeten beginnen!

Zorg dat je een flinke lunch neemt. En dan niet eentje van friet en andere narigheid, de suikerpiek kan er voor zorgen dat je even later nog veel vermoeider wordt dan je al was.
Kies in plaats daarvan voor gezonde vetten, eiwitten en vezels.

Merk je in de loop van de dag dat je weer duf wordt, haal dan even een frisse neus. Zorg er ook voor dat je steeds wat te doen hebt. Je zal merken dat wanneer je bezig bent, je minder slaperig wordt dan wanneer je saai- of zelfs geen werk doet. Knoop een gesprekje aan of luister opzwepende muziek. Al deze dingen helpen jou alert te blijven.

De dag is gelukkig bijna ten einde: het is 5 uur en je bent op weg naar huis. Ga echter niet meteen naar bed! Je slaapritme raakt hierdoor compleet in de war en de kans is groot dat je de komende nachten nog slechter slaapt. Het beste kun je om de voor jou normale tijd naar bed gaan, hoogstens een uurtje eerder. Zet je wekker om de gewone tijd voor de volgende ochtend. Dag overleefd.

Nog enkele tips

  • Zet je wekker ook op dagen dat je niet vroeg hoeft te beginnen. Dit helpt jouw lichaam in het ritme te blijven.
  • Vermijd cafeïne 's middags. Ik weet bijvoorbeeld van mezelf dat ik er erg sterk op reageer en moet na 3 uur echt geen koffie meer drinken als ik gewoon wil slapen! Heb jij dit ook? Accepteer het van jezelf en neem in plaats van koffie thee.
  • Neem zo min mogelijk suiker. De bloedsuikerpiek wordt gevolgd door een dal met als gevolg dat jij je ook een beetje in een dalletje voelt. Niet fijn.
  • Focus je op de écht belangrijke dingen. De was kan wel een dagje wachten en die belangrijke beslissing moet morgen ook nog steeds gemaakt worden.
  • Spat koud water in je gezicht. Niet fijn, wel effectief.
  • Door te bewegen word je alerter. Waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt, maar een klein blokje om kan al verschil maken.

Heb jij nog andere tips om een nacht zonder slaap te overleven? Deel ze in de comments!

Liefs, Mariska

Bronnen
http://nl.wikihow.com/Zo-overleef-je-de-dag-na-een-nacht-zonder-slaap
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/161652-fit-op-het-werk-na-een-korte-nacht-tips.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *