Spring naar inhoud

Feelgood tips

Soms zijn we het gewoon even kwijt. Je voelt je niet zo happy, je bent niet helemaal lekker en het wil allemaal even niet meer.
In dit artikel geef ik simpele tips waardoor jij weer lekkerder in je vel komt te zitten.

De belangrijkste tip? Blijf genieten!

Helemaal nu het 's avonds eerder donker wordt en de feestdagen er weer aankomen, ben ik persoonlijk erg snel geneigd om ongezond te gaan snoepen.  Chocolade, chips, borrelnootjes, noem maar op en het gaat er in! Niet zo goed voor de lijn natuurlijk. Aan het einde van die zak chips of reep chocolade voel ik me echter helemaal niks beter. Slechter zelfs.

Wat voor mij helpt is om bijvoorbeeld chips af te meten in een bakje. De zak gaat weer terug de kast in en als het bakje leeg is, is het op. Einde verhaal. Op deze manier ben je minder snel geneigd om een hele zak in eens op te eten. Is je bakje leeg en vul je hem weer bij, dan heb je in ieder geval even moeten bewegen, haha.

Natuurlijk kennen we ook allemaal de tips dat je noten, groente en fruit kan eten wanneer je trek hebt. Soms heb je echter écht dat stuk chocolade even nodig! Ga in dat geval voor een pure variant.

Zorg er voor dat je altijd ontbijt. Al is het maar een bakje yoghurt, het zorgt er voor dat je metabolisme op gang komt. Wanneer dit metabolisme zijn werk goed doet, kan jij lekker naar de wc en voel je je niet snel opgeblazen.
Ook helpt ontbijten mij altijd om wakker te worden. Kopje koffie voor de cafeïne, kopje thee voor de lekker en twee crackertjes met kipfilet. Ik ben voorspelbaar.

Lopen, vooral buiten, is ontzettend goed voor je. Merk jij ook dat je vrolijker wordt als je buiten bent geweest? Oké, misschien is het met het overdreven herfstige weer van vandaag niet je eerste gedachte, maar even uitwaaien kan echt geen kwaad. Stamp lekker in de plassen, ren in het bos of laat al je zorgen wegwaaien op het strand. Door dit wat vaker doen, krijgt je weerstand ook een boost!

Hij kwam in het begin al voorbij, maar ik noem het nog een keer omdat het zo belangrijk is: blijf genieten! Omring jezelf met positieve mensen en doe leuke dingen met hen. "Lach en het leven lacht je toe" is een gezegde waar ik naar leef. Het werkt zelfs zo, dat wanneer je verdrietig bent en je faked een lach, dat je lichaam denkt dat je vrolijk bent. Hierdoor voel jij je een stuk minder naar.

Probeer je stressniveau op het minimum te houden. Een beetje stress vlak voor een belangrijke deadline is niet zo erg, dat hoort er bij. Wat er niet bij hoort, is wanneer jij je aan het begin van een periode al druk gaat maken over de tentamens die over twee maanden pas zijn. Probeer het van je af te zetten, hoe moeilijk het ook is. Wanneer jij netjes stapje voor stapje alles doet wat er wordt gevraagd voor dat vak, dan komt het helemaal goed. No Worry!
Hier hoort ook bij dat je haalbare doelen moet stellen. Verwacht niet van jezelf dat je 4 uur achter elkaar kan leren als je weet dat je je moeilijk kunt concentreren. En voor een vak dat je heel moeilijk vindt, hoef je ook écht geen 8 te halen. Een 5,5 is in zo'n geval al een hele overwinning. Denken je ouders hier anders over? Laat ze zien hoeveel werk jij hebt gestoken in die 5,5 en ze zullen vast trots op je zijn.

Heb je nou heel erg last van een miserabel gevoel en houdt dit al lange tijd aan? Praat er over met iemand. Een winterdip is niets vreemds en kan soms heel naar zijn en erger worden dan mensen verwachten. Praat er over of schrijf je nare gevoelens van je af. Zo ben jij het kwijt en kan een ander je misschien helpen. Steeds alles ophopen werkt niet. Die hoge toren van zorgen valt namelijk op een dag om en dan ben je verder van huis.

Heb jij nog feelgood-tips? Deel ze in de comments!

Liefs, Mariska

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *