Spring naar inhoud

Zou ik minder koffie moeten drinken?

Oeps, een dag te laat, sorry daarvoor!
Het begint me steeds meer op te vallen: Ik ben een koffie-addict. Vroeger dronk ik wel eens een kop koffie en op mijn werk regelmatig, maar het begint me steeds meer op te vallen dat ik écht trek heb in koffie. Verder drink ik ook op school enorm veel koffie, mede omdat een vriend van me in het bestuur zit van de studievereniging en dus gratis dranken uit de automaat kan halen.

Nou  zat ik te denken: hoeveel koffie is nou goed voor een mens? Zou ik misschien een beetje moeten minderen? Want op een gemiddelde schooldag drink ik zo'n 6 koppen, waarvan er zeker 3 extra sterk zijn. Waarschijnlijk niet helemaal gezond, maar wat zijn nou echt de risico's van te veel koffie drinken? Lees snel verder en kom er achter!

Laten we beginnen met de situatie zoals die nu is:
Ik ben 20, student en eigenlijk vanaf dat ik ben begonnen te werken bij de slagerij op mijn 18e ben ik steeds meer koffie gaan drinken. Het begon met drie koppen op een werkdag, die ik stiekem niet eens super lekker vond. De weken verstreken en de koffie smaakte steeds beter, tot we nu op een punt zijn waarop ik met liefde 6-7 koppen op een dag drink. Als ik thuis ben zijn het er een stuk minder hoor, met 2-3 koppen is het dan wel klaar. Maar om het nou ideaal te noemen dat ik per week dus gemiddeld 27 koppen koffie drink...

Is koffie nou gezond?

Als je opzoekt of koffie gezond is, vind je honderden artikelen die dat beamen. Als je opzoekt of koffie ongezond is, vind je net zo veel artikelen die het daar weer mee eens zijn. Lastig, wat moet je nou geloven?

Op grond van wetenschappelijk onderzoek is wel degelijk gebleken dat dagelijks een kopje troost drinken helemaal niet slecht voor je is. Er zijn zelfs verschillende gezondheidsvoordelen: Zo zou een dagelijkse kop helpen om je geheugen te verbeteren en alzheimer en parkinson tegen te gaan. Daarbij helpt het om de groei van kanker te vertragen en word je beschermd tegen diabetes en verschillende hart- en vaatziekten.

Dat was een kleine greep uit de gezondheids-voordelen. Laten we nu eens kijken wat er gebeurt als je te veel koffie drinkt:

Maar de nadelen dan?

Allereerst zijn er mensen die zeer sterk reageren op het gebruik van caffeïne. Ze worden duizelig, voelen zich opgejaagd en slapen slecht na het drinken van slechts 1-2 koppen. Daarbij is het mogelijk dat je darmen direct na het drinken gaan opspelen en dat je hartslag sterk verhoogd raakt. Herken jij je in deze symptomen, maar drink je toch graag een kop koffie? Probeer dan niet meer dan 2 koppen op een dag te nemen.

Verder werkt koffie licht verslavend. Als je gewend bent om een hoop te drinken en hier ineens mee stopt kan je afkickverschijnselen krijgen! Denk hierbij aan hoofdpijn, duizeligheid, prikkelbaarheid en trillen. Wil je minder gaan drinken? Bouw dan in drie dagen rustig af.

Wanneer je te veel koffie drinkt, kan je last krijgen van de volgende symptomen:

  • Slapeloosheid
    Door de grote hoeveelheid caffeïne die je binnenkrijgt, slaap je slecht. Doordat je slecht slaapt, ga je de volgende dag weer meer drinken. Een vicieuze cirkel waar je maar beter uit kunt komen.
  • Prikkelbaarheid
    Door een te veel aan caffeïne ga je oppervlakkiger ademen, waardoor je hersenen minder zuurstof krijgen. Dit is niet zo best voor je inschattingsvermogen en denkvaardigheid met als gevolg dat jij erg snel geïrriteerd raakt.
  • Koffie vult het vochtgehalte niet aan
    Ondanks dat koffie niet zorgt voor dehydratie, vult het je vochtgehalte ook niet aan. Je denkt misschien dat je een hoop gedronken hebt op een dag, maar als een deel hiervan koffie was, zal het nog pittig tegenvallen hoeveel je eigenlijk hebt gedronken. Gevolg: Hoofdpijn, sneller rimpels krijgen en vermoeidheid.
  • Je kunt aankomen
    Door caffeïne wordt de melatonine-aanmaak in je lichaam drastisch verminderd. Hierdoor slaap je niet alleen slecht, maar kan je ook aankomen.
    Dit komt echter niet puur door de caffeïne, maar ook doordat veel mensen hun koffie met 1à2 suikerklontjes en room drinken. Doe dit keer 5 en je zit dagelijks aan een ware calorieënbom!
  • Zuurvormend effect
    Koffie heeft een zuurvormend-effect. Dit houdt in dat het calcium in je lichaam sneller wordt afgebroken en waar zit calcium ookalweer in? Juist: je botten. Weet je dus van jezelf dat je calcium te kort hebt, kijk dan uit met koffie.
    Verder kan je last krijgen van brandend maagzuur.

En hoeveel zou ik dan maximaal mogen?

Volgens experts zou 4 koppen op een dag goed te verdragen moeten zijn en dus een mooie hoeveelheid om je aan vast te houden. Echter is het heel belangrijk om naar je lichaam te luisteren: merk jij dat je jezelf na 1 kop koffie al erg opgejaagd voelt? Ga dan voor een kop thee in plaats van de tweede kop koffie.

Jamaar hoe dan!?

Als jij écht houdt van een kopje troost om je ochtend mee te beginnen, kan je hier met een gerust hart mee doorgaan! Luister naar je lichaam: voel jij je opgejaagd en heb je hoofdpijn? Neem dan lekker een kop thee.
Let er ook op dat je 's avonds liever een kop thee of iets anders neemt. Liefst thee zonder caffeïne.

Kan je nou echt niet zonder de koffiesmaak, ga dan voor de caffeïne vrije variant. Net zo lekker en op die manier kan jij tóch genieten van je zwarte goud ;).

Zet eens voor jezelf op een rijtje wat de effecten van een kop koffie op jouw lichaam zijn en beslis aan de hand daarvan of je minder wilt gaan drinken. De effecten zijn voor iedereen verschillend, dit artikel is vooral om je te wijzen op mogelijke negatieve effecten.

Hoeveel koffie drink jij? En heeft dit nog negatieve effecten voor jou gehad?

Liefs, Mariska

Bronnen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *